Ce este Poluarea Digitala?
Într-o eră în care predomină activitatea online, poluarea digitală își pune amprenta din ce în ce mai mult asupra mediului înconjurător. Cu toate acestea, este o problemă adesea subestimată, deoarece efectele ei par inofensive, uneori chiar invizibile. Este des întâlnită concepția potrivit căreia trimiterea email-urilor și efectuarea de căutări pe Internet nu pot avea vreo influență asupra mediului, însă poluarea digitală este o realitate și un cost al creșterii infrastructurii online.
În articolul următor vei afla ce este poluarea digitală, care sunt principalele cauze și surse ale acesteia, precum și efectele și măsurile de stopare care pot fi luate de companii și de indivizi, pentru a diminua consecințele negative.
1. Poluarea digitală: ce este și care sunt principalele surse ale acesteia?
Poluarea digitală aduce în atenție trei elemente importante, precum fabricile, practicile în domeniu și deșeurile electronice. Infrastructura uriașă a internetului cuprinde cabluri de fibră optică, centre de date, servere, relee etc., toate având rolul de a procesa acțiunile care se desfășoară online.
2. Ce este poluarea digitală?
Tehnologia digitală de care suntem dependenți astăzi are efecte semnificative asupra amprentei de carbon, având consecințe și pentru mediu. Fabricarea, utilizarea și eliminarea dispozitivelor electronice folosite creează o cerere crescută de energie, produce deșeuri toxice și contribuie la poluarea aerului. Așadar, ori de câte sunt folosite telefoane inteligente, tablete sau laptopuri, amprenta ecologică este una considerabilă.
Prin urmare, poluarea digitală ar putea fi definită ca fiind acel tip de poluare care provine atât din utilizarea infrastructurii IT, cât și din producția de instrumente digitale. Energia, resursele folosite, dar și dispozitivele care sunt aruncate și devin deșeuri electronice sunt, de asemenea, alte elemente care poluează mediul și care pot fi periculoase pentru sănătatea oamenilor.
Activitatea online de zi cu zi (precum e-mailuri primite și neșterse, stocarea de date nefolositoare, activarea redării automate a videoclipurilor ori utilizarea motoarelor de căutare) are efecte negative asupra mediului înconjurător. La toate acestea se adaugă și consumul uriaș de energie electrică utilizat atât în centrele de date, cât și pentru producerea dispozitivelor digitale.
3. Efectele poluării digitale
Utilizarea tehnologiei digitale are un efect pozitiv asupra vieții oamenilor, îmbunătățind foarte mult accesul la informații și posibilitatea de a le împărtăși cu alții. Pe lângă consecințele benefice cunoscute, folosirea acestei tehnologii presupune și utilizarea excesivă a energiei și a resurselor, ceea ce provoacă poluare. De asemenea, achiziționarea constantă de noi dispozitive duce la producerea unei cantități uriașe de deșeuri electronice. Așadar, efectele poluării digitale nu sunt deloc de ignorat.
De aceea, este important ca oamenii și companiile să înțeleagă foarte bine consecințele pe care tehnologiile digitale le au asupra mediului. Chiar dacă efectele pot părea inofensive, toate activitățile mărunte efectuate zilnic pe telefoane și calculatoare emit dioxid de carbon. Deși nu pare așa, internetul este, și el, un domeniu care se bazează pe elemente concrete pentru a putea funcționa. Toate echipamentele precum serverele, ruterele sau centrele de date au nevoie de produse tangibile pentru a fi construite și pentru a funcționa.
Întrucât lumea este din ce în ce mai dependentă de aceste instrumente digitale, gândirea unor strategii care să le reducă efectele nefaste asupra mediului este esențială. Indivizii și companiile au un rol important în acest sens, iar comportamentul responsabil al fiecăruia cântărește extrem de mult. Așa a apărut și conceptul CSR. Acesta face referire la implicarea firmelor mari, cu peste 50 de angajați, în îmbunătățirea comunității prin acțiuni de responsabilitate socială, care vizează protecția mediului înconjurător.
Pentru că tehnologia este omniprezentă, amprenta de carbon asupra mediului este una semnificativă – și nu doar în ceea ce privește fabricarea dispozitivelor și eliminarea lor, ci și în ceea ce privește utilizarea acestora. Dezvoltarea accelerată a acestui sector are ca efecte creșterea efectelor nocive asupra climei în următoarele decenii, iar măsurile de combatere trebuie să fie adoptate, atât de către producători și furnizori, cât și de utilizatori.
Cu toate acestea, iată care sunt mai exact efectele poluării digitale în funcție de practicile folosite în acest sector:
Extracția componentelor – componentele metalice care permit telefoanelor și computerelor să funcționeze trebuie exploatate. Exploatarea minieră provoacă poluarea apei și distrugerea ecosistemelor, fiind un pericol pentru sănătatea umană.
Poluarea din producție – pentru a construi dispozitive inteligente, companiile folosesc energie ce permite fabricilor să funcționeze și să transporte materiale în jurul lumii. Toate aceste activități creează poluare atmosferică și emisii de carbon, lucru care contribuie la schimbările climatice.
Aruncarea electronicelor la gunoi – deșeurile electronice pot avea componente toxice și nu trebuie aruncate la groapa de gunoi. Vestea bună este că acestea pot fi reciclate în vederea recuperării metalelor prețioase, lucru care va contribui la reducerea cantității care trebuie exploatate în viitor. De asemenea, componentele din plastic pot fi și ele reciclate și reutilizate.
Utilizarea tehnologiei – după ce este construită, tehnologia nu încetează să polueze. Colectarea, stocarea și prelucrarea datelor se realizează în clădiri pline de echipamente informatice care sunt mari consumatoare de energie.
Concluzii - Ce putem face?
Fiecare dintre noi putem contribui la reducerea poluării digitale dacă reușim să ne modificăm comportamentul în mediul virtual prin:
- limitarea timpului de navigare pe Internet;
- vizualizarea programelor TV preferate la televizor, nu online;
- eliminarea opțiunii auto-play atunci când folosim platformele de socializare; evitarea salvării în calculator (la serviciu, pe server) a mai multor variante ale aceluiași document;
- dezinstalarea aplicațiilor neutilizate din smartphone; achiziționarea de telefoane cu ecrane (display-uri) de mici dimensiuni;
- curățarea frecventă a căsuței poștale electronice (Inbox), dezabonarea de la primirea unor e-mailuri pe care nu le citim, renunțarea la trimiterea de e-mail-uri inutile, recurgând în schimb la apelarea destinatarului sau la SMS;
- păstrarea doar a pozelor importante (se estimează că realizăm în jur de 20 până la 100 fotografii săptămânal);
- reducerea frecvenței verificării noutăților pe rețelele sociale Facebook și Instagram; restrângerea numărului de ferestre deschise într-un browser, la navigarea pe Internet, prin introducerea adresei site-ului direct în navigator.