Educatia in mediul digital - Cum a transformat online-ul scoala
Timp de doi ani, generații întregi de elevi s-au confruntat cu realitatea: școli închise și apoi redeschise, examene sau teste date online, ore în sistem hibrid. Și cel mai important: profesori și colegi pe care mulți dintre nou-sosiții în școli și facultăți nici nu i-au ajuns să-i cunoască vreodată în carne și oase, ci doar pe platforme online.
În ciuda tuturor obstacolelor, școlile au rămas totuși deschise în mare parte. Dar după aproape doi ani de pandemie, efectele pe care le va avea Covid-19 asupra educației unei întregi generații par a fi o bombă cu efect întârziat, ale cărei consecințe se vor vedea pe termen lung.
Impactul nu se limitează doar la aspecte educaționale, ci are și repercusiuni materiale mai concrete. Potrivit UNICEF, această generație de copii ar putea pierde colectiv aproximativ 17 mii de miliarde de dolari în câștiguri potențiale pe parcursul vieții lor din cauza rămânerii în urmă. Impactul economic pe termen lung va fi influențat de numărul mai mic de angajați calificați și de creșterea abandonului școlar.
Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) avertizează că elevii ale căror școlarizare a fost întreruptă de pandemie vor suferi pierderi de venituri pe termen lung. Pierderile se vor resimți nu doar la nivel individual, ci și la nivelul economiilor naționale, care depind de o forță de muncă calificată pentru a avansa.
Pentru a contracara aceste efecte, este necesară o revenire rapidă cel puțin la nivelul de învățare dinaintea pandemiei. Este crucial să se ia măsuri pentru a evita consecințele grave pe termen lung ale întreruperii educației și să se facă eforturi pentru a sprijini copiii și tinerii în această perioadă dificilă.
„Efectele pe termen lung ale pierderilor de învățare asupra economiei vor depinde de cât de repede își revin economiile, fapt care va avea un impact asupra modului în care se va recupera ceea ce s-a pierdut în această perioadă”, spun şi economiștii John Fernald, Huiyu Li și Mitchell Ochse de la San Francisco Federal Reserve Bank, care au făcut și ei o analiză asupra costurilor economice ale pierderilor de învățare.
Școala online în România
World Vision România a denumit impactul Covid-19 asupra educației din România drept "o catastrofă umanitară" și a criticat faptul că, în octombrie, în contextul unei creșteri alarmante a cazurilor de Covid, școlile au fost primele care s-au închis.
"De la 11 martie 2020, când școlile s-au închis pentru prima dată în România din cauza pandemiei de COVID-19, învățământul românesc este în declin", afirmă Mihaela Nabăr, director executiv al World Vision România.
Organizația a subliniat, pe parcursul celor doi ani de pandemie, motivele care au împiedicat copiii să participe la orele online – de la lipsa dispozitivelor electronice și a accesului la internet, până la pregătirea insuficientă a profesorilor pentru predarea online.
Pandemia va amplifica inegalitățile și va genera pierderi materiale semnificative. Conform unei analize McKinsey, la finalul anului școlar precedent, elevii din clasele 1-12 au rămas, în medie, cu aproximativ cinci luni în urmă la matematică și patru luni în urmă la citire. Copiii din medii dezavantajate au fost cel mai afectați.
În România, cei mai vulnerabili sunt copiii din mediul rural sau din comunitățile defavorizate, în special cei din școlile primare, unde impactul este mai evident. Lipsa resurselor materiale și a infrastructurii a făcut ca absența de la școală să fie "catastrofală" pentru acești copii, spune directorul executiv al World Vision România.
Datele organizației arată că aproximativ 40% dintre copiii din mediul rural nu au avut acces la educația online. Acest lucru va duce la o creștere a abandonului școlar. Efectele deciziilor luate în prezent vor deveni mai evidente după 2024, când generația care a început școala în 2020 va ajunge la gimnaziu, moment în care se vor observa primele abandonuri școlare definitive.
Chiar dacă impactul pierderilor de învățare cauzate de pandemie nu poate fi estimat cu exactitate, există studii care arată că un an în plus de școală duce la creșterea veniturilor cu 8-9%. Un studiu al World Vision România și Deloitte România arată că veniturile românilor se dublează cu fiecare nivel de educație absolvit.
Cu toate acestea, estimarea impactului real al pierderilor de învățare asupra veniturilor viitoare sau asupra economiei este dificilă. Este clar că pierderile de învățare sunt reale și dificil de recuperat în absența unor programe naționale și locale bine finanțate și de lungă durată, spune directorul executiv al World Vision România.
Problema nu constă doar în pierderea cunoștințelor școlare, ci și a abilităților de viață, precum calculele aritmetice de bază, mai spune Mihaela Nabăr. Este nevoie de un efort susținut pentru a recupera aceste decalaje, iar acest lucru necesită timp și resurse considerabile.
Pe lângă resurse materiale, este esențială și formarea și susținerea profesorilor, precum și investițiile în digitalizarea educației. În lipsa unor acțiuni urgente, există riscul ca această generație să fie "generația pierdută".