Lucrătorii prin intermediul platformelor digitale din UE
Activitatea prin intermediul platformelor digitale reprezintă o metodă de lucru relativ nouă, prin care o platformă online, cum ar fi un site web sau o aplicație, conectează cererea unui client pentru un anumit serviciu cu o ofertă de muncă remunerată din partea unei persoane fizice.
Noua directivă își propune să contribuie la îmbunătățirea condițiilor de muncă ale persoanelor care lucrează prin intermediul platformelor digitale și, în același timp, să mențină oportunitățile și beneficiile oferite de economia platformelor.
La începutul acestui an, Consiliul și Parlamentul European au ajuns la un acord preliminar privind directiva propusă.
Noile reguli vizează cazurile de clasificare incorectă a lucrătorilor prin intermediul platformelor și facilitează posibilitățile de reclasificare a acestor lucrători drept angajați, garantându-le un acces mai ușor la drepturile lor conform legislației UE. Acordul include, de asemenea, dispoziții pentru protejarea mai bună a datelor personale ale lucrătorilor prin intermediul platformelor și pentru sporirea transparenței în ceea ce privește utilizarea sistemelor algoritmice pentru luarea deciziilor la locul de muncă.
Cinci aspecte esențiale despre lucrătorii prin intermediul platformelor digitale din UE
1. Care este rolul lor în economia platformelor?
Persoanele care lucrează prin intermediul platformelor digitale îndeplinesc sarcini pentru clienți în schimbul unei remunerații. Platformele digitale facilitează conexiunea dintre acești lucrători și clienți și organizează activitatea desfășurată.
Client - conectat prin intermediul unei platforme digitale de muncă - persoană care lucrează prin intermediul platformei digitale
2. Câți sunt?
Lucrătorii prin intermediul platformelor digitale reprezintă o parte semnificativă a forței de muncă din UE (28,3 milioane în 2022), comparabilă cu numărul de persoane angajate în industria prelucrătoare (29 de milioane).
Se estimează că această cifră va crește rapid, ajungând la 43 de milioane în 2025, ceea ce reprezintă o creștere de 52% în trei ani.
3. Care este profilul lor tipic?
În general, sunt bărbați tineri. Majoritatea au absolvit studii postliceale. Activitatea prin intermediul platformelor digitale reprezintă, de obicei, o sursă secundară de venit, alături de munca lor principală.
4. Ce fel de sarcini îndeplinesc și pentru cine?
Veniturile lucrătorilor prin intermediul platformelor digitale în funcție de tipul de serviciu prestat:
- Taxi: 39%
- Livrare (alimente și cumpărături, mutări): 24%
- Servicii la domiciliu (curățenie, reparații): 19% Servicii profesionale (contabilitate): 7%
- Muncă independentă (design grafic, editare foto): 6%
- Muncă domestică (îngrijirea copiilor, îngrijire medicală): 3%
- Microtasking (clasificare, etichetare): 2%
Toate serviciile sunt furnizate prin intermediul platformelor într-un loc fizic, cu excepția muncii independente și a microtaskingului, care sunt realizate online.
Majoritatea sunt supracalificați pentru munca pe care o desfășoară. Dintre serviciile oferite prin intermediul platformelor digitale de muncă, 70% necesită competențe scăzute, 20% necesită competențe scăzute până la medii, 6% necesită competențe ridicate și 4% implică o combinație a acestor niveluri de competențe.
Majoritatea serviciilor (83%) sunt furnizate către clienți persoane fizice. Restul serviciilor (17%) sunt furnizate firmelor sau unei combinații de persoane fizice și firme.
5. Sunt angajați sau lucrători independenți?
Este crucial să existe un statut corect pentru lucrătorii prin intermediul platformelor, pentru a beneficia de drepturile lor de muncă.
55% câștigă sub salariul minim orar net din țara în care lucrează, dacă acesta există.
41% din timpul dedicat muncii prin intermediul platformelor este neplătit (de exemplu, cautarea de sarcini, așteptarea atribuirii sarcinilor, cercetarea anunțurilor etc.).
Lucrătorii clasificați incorect drept lucrători independenți nu beneficiază de aceleași drepturi și măsuri de protecție ca persoanele angajate.
Dintre cele 28,3 milioane de persoane care lucrează prin intermediul platformelor, 7% (2 milioane) sunt angajate, în timp ce 93% (26,3 milioane) sunt lucrători independenți. Aproximativ 19% dintre lucrătorii independenți sunt probabil clasificați incorect (aproximativ 5 milioane).
Viziunea Consiliului pentru viitor
Viziunea Consiliului pentru viitor este una axată pe crearea unui mediu de lucru echitabil și sigur pentru lucrătorii prin intermediul platformelor digitale. În lumina noilor directive adoptate și a eforturilor continue de reglementare, se anticipează o consolidare a drepturilor acestor lucrători și o creștere a transparenței în relațiile de muncă online. Prin promovarea unei legislații mai clare și a unor standarde ridicate în protecția datelor personale și a drepturilor muncitorilor, Consiliul vizează să asigure că economia platformelor contribuie la prosperitatea și bunăstarea tuturor celor implicați, atât lucrători cât și angajatori.
Pe măsură ce numărul lucrătorilor prin intermediul platformelor continuă să crească, Consiliul își propune să rămână la curent cu schimbările tehnologice și sociale și să adapteze legislația pentru a răspunde nevoilor și provocărilor emergente. O atenție deosebită va fi acordată echilibrului între inovare și protecție, astfel încât să se creeze un mediu de lucru digital în care toți participanții să se simtă în siguranță și respectați. Prin colaborarea strânsă cu alte instituții și părți interesate, Consiliul își propune să construiască un cadru legislativ robust și flexibil, care să ofere un fundament solid pentru evoluția viitoare a muncii prin intermediul platformelor digitale.